Followers

Thursday, 9 February 2017

tulis nota, surat segala.. perghh ;)

Assalamu'alaikum readers :D

semalam masa Fae bagi my students waktu rehat (fyi, Fae cigu tuition okay) student Fae yang lelaki sembahyang Isya'. yang student perempuan buat hal sendiri. 

yang perempuan I saw her writing something dalam buku diary-nya. after that Fae liat ea kuyak the written page and lipat2 jadi macam surat damit. i think she wants to give it to her friend.

seeing her doing that buat Fae teringat zaman sekulah dulu. i remember menulis nota damit or surat berlembar2 arah kawan-kawan. hehe. padahal masa tu satu kelas, mau tah jua pakai surat-menyurat. haha. klasik tapi sweet kaliah 👀

zaman sekarang ne such communication way jarang sudah dipraktikkan, am I right? masa ne zaman Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Telegram, SnapChat and the list goes on. but i guess masih ada segelintir yang pass pass nota dalam kelas, kan?

kalo yang ditulis atu something good, okay lah. but if isinya more into mengumpat pasal fulan bin/binti fulan, gosip pasal atu ane..bahhhh not good tu. 

sebagai parents i think they have the right untuk check school diary or notebook whatsoever of their children. manatau terselit nota-nota yang inda elok ditulis uleh anak-anak muda masa ne. lebih haru kalo tejumpa nota cinta yang ditulis uleh kanak-kanak yang baru kan masuk remaja. alahai~ pengsan jap 😞

selain parents, teachers pun ada peranannya jua memantau aktiviti students dalam as well as luar kelas. kalo Fae bah, if my students secretly passing notes around while i am explaining in front bah siap! 😠 nada respect bah tu. 



a screenshot image of my Samsung memo app

mencatit segala yang necessary dalam memo. notebook terabai dah haha. 

so, if any of my blog readers ada yang masih belajar, study smart okay. in other case, if you are smart dalam menulis nota or surat cinta ataupun gosip, hear me out --> that is not smart. that is dot dot dot 😒 remember, apa yang you tulis nukilannya akan kekal inda kira isinya baik atau inda. kalo baik, selamat. kalo inda, apa mau jawap di alam satu lagi?

peringatan ne not only untuk para students. we, the bloggers pun kandung jua. yang suka post entri gosip and yang seumpamanya bah adang tah (cukup lah).

sekian! 😏


9 comments:

  1. hahaha yeah it is difficult to see kids nowadays writing notes to each other. I miss those good old days of mine tu. If I get caught writing the notes, it was an embarrassment. Lastly, those bloggers who write about gossips and stuff like that are just merely hunting from traffics. it's pathetic but it's their blog too. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo lah ada kelas "etika dalam berblogging" kan bagus

      Delete
  2. sy x smart dlm penulisan surat cinta 😂 kihkihkih

    ReplyDelete
  3. Masa sekolah dulu bestfriend saya kelas sebelah, nak berhubung nanti pas surat waktu rehat. ada saja nak diceritakan, dari rahsia sampai lirik lagu dan macam2. Rindu dia.

    pstt, kawan perempuan ya. hehe

    ReplyDelete
  4. sweet je pas pas surat....sekrang, bdk bdk dah ikut peredaran zaman, pkai whatsapp saja...

    ReplyDelete

thanks for leaving your comment here :)