Followers

Sunday, 9 October 2016

coretan tentang hamba Allah yang bekerja offshore dan bergaji hari

Assalamu'alaikum readers :D

ever heard of pepatah Melayu "sudah jatuh ditimpa tangga."? kesian kan.. sudahlah jatuh, kena timpa uleh tangga lagi. bertambah sakit. 

atu lah yang menimpa seorang hamba Allah yang Fae kenal ne. literally. sudahlah the company tempat ea bekaja inda tantu-tantu bayar gaji durang, and now ea alum dapat turun ke laut (offshore) gara-gara masalah yang timbul dari pihak lain (can't mention here). 

kalo begaji bulan (fixed monthly salary) there's nothing kan diingaukan (dirisaukan) walaupun lama di darat. yang penting duit masuk setiap hujung bulan, right?

tapi hamba Allah ane begaji hari. meaning kalo ea ke offshore baru kana bayar. tapi kalo ea di darat (masa offday) nada gaji. pity kan? ea di laut for a month. kalo offday selama 2 weeks saja. sebab tu hamba Allah ane inda mau lama-lama di darat.

sudahlah kerita hamba Allah ane got some minor kerosakan so terpaksalah ea usai (repair) keritanya dulu. plan kan kawin pun terpaksa tunda pasal duit simpanan kawinnya kan habis sudah. gara-gara timbul masalah yang menyebabkan ea and beberapa urang colleagues-nya alum dapat turun ke laut yet so terpaksalah ea withdrew duit simpanan untuk keperluan dirinya and family-nya. gajinya sebelum ane dah habis. pity kan?

somehow, ada bagusnya ea menyimpan selama ne. tapi ane duit simpanannya kan habis and urang opis pun alum update ea about schedule-nya ke laut. Fae harap before end of this month ea ke laut sudah. 

susah right bila you kaja not based on long-term period contract and then gaji pun gaji hari. sebab tu bila you dapat kaja and receive your first salary, bukatah akaun simpanan. you never know what will happen to your job in the future. kalo ada minat berbisnes, buleh buat side business to earn extra income.

okay, that's all coretan Fae untuk first post in October. haha! 

motif entri: bukan sekadar coretan kosong. fahami dan hayati the message that i try to deliver. 

3 comments:

  1. Ahaa la kan.. itulah gunanya simpanan. Tapi susah juga kalau simpanan tu dah digunakan

    ReplyDelete
  2. Sekarang ni memang penting buat part time business walaupun kerja makan gaji..

    http://www.fatindays.com

    ReplyDelete

thanks for leaving your comment here :)