Followers

Sunday, 2 December 2012

apa hukum guna barangan ciptaan yahudi?

Assalamu'alaikum readers :D 

Alhamdulillah aku baru habis lunch. hmm my head rasa berdenyut-denyut semacam. i don't think it is migraine. perasan ku aku nda pernah tekana migraine selama ku hidup ane. yang normal headache, of course lah.

okie dokie in this entry i wanna blog about urang Yahudi.


sebut saja Yahudi, gerenti dalam pikiran you all kaum laknat yang suka menzalimi urang Islam especially saudara kitani in Palestine. 


photo credit: deviantart

sedar nda sedar, tau kah kamu kebanyakan barang2 yang kitani use and consume everyday ne urang Yahudi yang cipta? 

kluar saja news for example in Facebook pasal Israel attacked Palestine, berbillion sumpah seranah kitani lontarkan arah bisdurang Israel ane. yet at the same time we are actually using one of the Jews' product which is Facebook. if urang Israel tau pasal behavior kitani ane, konpom kena gelakkan saja. mengutuk durang but masih jua pakai product durang. apo dehh~ :p

so the question here is can we use products and/or services made or offer by the Jews?

the answer is YES!

mau dalil? here you go!

our beloved Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him) pernah membuat akad jualbeli and cagaran ngan urang Yahudi. according to hadis sohih yang diriwayatkan uleh Al-Bukhari:

ertinya: "sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh dan mencagarkan baju besi baginda SAW."

p/s: i tried to copy tulisan jawi untuk hadis above tapi ntah lah why nda mau. ngalih/letih nyamu delete balik2 yang salah ah.

kitani dibolehkan buy and consume produk urang bukan Islam termasuk Yahudi as long as ea masih dalam konsep hidup yang HALAL. 

ada paham? hehe.

i am using Acer laptop, fyi. urang Yahudi jua buat. aku tau tapi aku tetap pakai pasal aku sedar tujuan sebenar ku guna laptop:

1) untuk study
2) untuk peroleh wide info and knowledge dari internet
3) untuk personal use yang totally nada kaitan ngan kepentingan urang Yahudi.

IF, i repeat IF aku sebagai urang Islam guna ACER laptop ciptaan Yahudi ane untuk buka website sokong Zionist (Na'uzubillah) then baru penggunaan ku atu diHARAMkan. 

but there are certain circumstances maybe keharusan untuk berurusan ngan barangan Yahudi buleh jadi makruh or syuhbat time urang Yahudi declare war arah umat Islam. ane memerlukan penelitian ‘case by case'.

credit info to zaharuddin.net

2 comments:

thanks for leaving your comment here :)